8% от бабите и дядовците у нас ползват интернет 13.12 | 18:22

Половината от българите имат достъп до мрежата от вкъщи

От Ралица Стоянова

Повече от половината домакинства (50,9%) в България имат достъп до интернет в домовете си, като е отбелязан растеж от 5,9% спрямо предходната година. Това сочат данните на националната статистика. 

С висок ръст се отличава и показателят за широколентовия достъп, при който е регистрирано увеличение от 11 процентни пункта спрямо предходната година, и достига 50,8% за 2012 г., тоест почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна широколентова връзка.

Показателна е тенденцията за навлизането на новите технологии - за петгодишен период относителният дял на домакинствата с достъп до интернет се е удвоил, а използването на широколентова връзка бележи ръст от 30,1 процентни пункта. В регионален аспект също се наблюдава повишаване в относителните дялове на домакинствата с интернет достъп за всички статистически райони.

С най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет - 59,3%, е Югозападният район, към който принадлежи и столицата. След него се нареждат Южният централен и Югоизточният район, в които около половината от домакинствата имат достъп до интернет - съответно 50,3 и 49,6%. От тенденцията в страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където едва 38,2% имат достъп до интернет.

Запазва се тенденцията на растеж в регулярното използване на интернет от лицата, като в сравнение с предходната година е регистриран ръст от 3,9% в дела на лицата, които се възползват от удобствата на глобалната мрежа всеки ден или поне веднъж седмично. През 2012 г. повече от половината (50,3%) от населението на възраст 16 - 74 навършени години използва редовно интернет.

Данните от проведените до момента изследвания за използване на ИКТ от лицата сочат, че най-активните потребители в мрежата са младежите между 16 и 24 години, като 81,3% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Регистрирана е обратнопропорционална зависимост между възрастовите групи и честотата на регулярното използване на интернет - с напредването на възрастта на населението се наблюдава понижаване на стойностите на този показател, като от населението в най-високата възрастова група (65 - 74 навършени години) едва 8,2% използват глобалната мрежа.

Мъжете са по-активни при редовното ползване на интернет в сравнение с жените - съответно 51,1 и 49,5%. Значителни са и различията при редовно използващите интернет по образование, като 85,3% от лицата с високо образование използват редовно глобалната мрежа, при само 19% от лицата с основно или по-ниско образование.

При ползването на глобалната мрежа от лицата за взаимодействие с публичната администрация и местното самоуправление, се наблюдава положителна тенденция на растеж – увеличение от 1,2 процентни пункта в сравнение с предходната година. Най-значителен е делът на лицата, които са получавали информация от интернет страница или уебсайт на публичната администрация (24,9%), следван от изтеглилите официални формуляри от официална интернет страница (13,2%) и изпратилите попълнени формуляри (11,3%) през последните дванадесет месеца преди датата на интервюто. При използването на предлаганите онлайн услуги от държавната администрация, жените са малко по-активни от мъжете - съответно 27,5 и 25,7%.

Данните от изследването за използване на ИКТ от домакинствата и лицата за 2012 г. показват, че постепенно се увеличава делът на хората, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн. За последните 12 месеца преди провеждането на интервюто 9,2% от лицата на възраст 16 - 74 навършени години са направили онлайн покупки, което е с 2,5 процентни пункта повече спрямо предходния период.

Най-често пазарувани онлайн са дрехите и спортните стоки, като 63,6% от пазарувалите по интернет са закупили такива артикули. На следващо място се подреждат поръчките, свързани с пътувания или хотелски резервации (31,3%) и покупките на книги, списания, вестници или електронни материали за обучение - 25,9%.

Водещи

Най-четени