Желанието да станеш майка е по-силно от позицията на църквата 05.01 | 15:03
Раждането на всяко едно бебе е Божие дело, независимо от това дали църквата одобрява или не
Изненадващо или не, но между празничните дни на Рождество и посрещането на новата година Светият синод прикова вниманието на българското общество с позицията си по отношение на сурогатното майчинство и ин витро процедурите.
Позицията на Православната ни църква беше първоначално крайна, но тъй като предизвика доста бурна реакция както сред гражданите, така и сред медиите, последваха уточнения и обяснения.
Първо се появиха изказвания на архиереи, напълно противоположни на официалното становище на Светия синод, после Ловчанският митрополит Гавраил заговори за "грешка" в публикуваното становище, а Знеполският епископ Йоан беше категоричен, че няма нито грешка, нито промяна.
В самия текст се появи абзац, който "по снизхождение" допуска ин витро процедури, но с условия. Тъй като този абзац противоречи на патоса на цялостния текст, породи и съмнения, че е добавен допълнително.
Какво обаче ще последва от това, че вече знаем позицията на Българската православна църква по въпросите за репродуктивните методи? С този въпрос се въпрос се обърнахме към двете жени Ана и Яна, с които запознахме читателите на iNews само преди месец. И двете в момента се опитват да имат собствено дете - чрез метода ин витро.
Нито Ана, нито Яна са изненадани от изявлението на църквата: "Не ме учуди. Възмути ме, вбеси ме, обиди ме и отново си помислих, че ми е по-добре да си говоря с Господ и да отправям молбите си към него без посредник в черна дреха", емоционално реагира Ана и е още по-крайна: "Това не са хора, които имат право да дават мнение... Нима правят нещо за децата на България, та да са заслужили да казват кой да ги ражда?"
Яна допълва с по-мек тон обаче, че според нея по-скоро църквата е трябвало да се намеси по време на кризата и да бъде до хората в този труден за всички момент.
"Аз съм вярващ човек и точно по тази причина все още се боря да бъда майка, защото знам, че лекарите, с Божията помощ, ще помогнат това да се случи. Считам, че новите технологии и в частност методът ин витро, са само съвременен начин да се помогне на една жена да стане майка. Ако Господ е решил това да не се случи, то и с най-новия метод и най-добрите лекари, това няма да стане", обяснява Яна.
Ана има подобна позиция - и според нея нейното желание да даде живот на дете не би могло да се сбъдне, въпреки постиженията на медицината и възможностите на лекарите, без Божията благословия.
И няма разлика нито между децата, нито между начините на зачеване, защото: "Вярвам в силата на Бог, знам че Божията майка е до мен, както и до всяка майка на дете, независимо дали родено в грях между мъж и жена по стандартния начин, или родено от любовта между мъж и жена с намесата и благодарение на науката и на това, че светът се развива. Няма нищо по-свято от това да се създават деца – желани и обичани. Вярвам, че раждането на всяко едно бебе е Божие дело. Независимо от това дали църквата одобрява или не."
И двете жени обаче са категорични - нямат никакво намерение да се откажат от това да се опитат да станат майки и позицията на Светия синод не ги разколебава по никакъв начин. Според Ана изявлението е само начин да се отклони общественото внимание от останалите скандали, които тресат църквата в последните седмици, а Яна възприема позицията като доказателство за липсата на духовност в духовните лица.
И двете жени не смятат, че много българки ще се повлияят от становището на църквата срещу сурогатното майчинство и ин витро оплождането. Не смятат и че това може да откаже някого от това да бъде родител, "защото няма по-силно нещо от желанието да станеш майка", както казва Яна.
"Ще бъда майка, защото вярвам, защото искам и защото съм човек на 21 век, а не на тъмното Средновековие", допълва пък Ана.
И днес все още няма ясна позиция на Българската православна църква. На сайта на Синода е посочено, че позицията е изготвена "в отговор на депутатска молба, както и на голямата обществена потребност да бъде чут гласът на Църквата по тези богословско-екзистенциални и етични въпроси" и във връзка с предстоящото обсъждане и гласуване на второ четене на законопроекта за заместващото майчинство в Народното събрание." - т.е. сблъсъкът на мнения тепърва предстои.
Един от въпросите, който обаче ще продължи да стои е - беше ли подходящо църквата да се обръща към желаещите да станат родители, бащи и майки, в България в този момент - в първите дни след Рождество Христово?
Водещи
-
Боряна Калейн е „Спортист на София“ за 2024 година
Сребърната медалистка от Париж оглави всички анкетни листи
02.01 | 18:00
-
Във вейпа, пушен от паднало от блок в Плевен дете, e имало наркотично вещество
Това заяви окръжният прокурор на Плевен Владимир Николов
02.01 | 17:20
-
ЕРМ Запад: Няма срок за подаване на заявление от клиенти заради прекъснат ток по празниците
Не е вярно твърдението, че срокът за жалбите до компанията заради прекъсване на електричество...
02.01 | 17:00
Най-четени
-
Политолог: Има знаци, че не Бойко Борисов ще вземе първия мандат
ПП няма да останат в опозиция, а Сценарият с радикален нов спасител го играем през 15 години,...
02.01 | 11:00
-
Според личната година: Какво носи на всекиго 2025-а?
Година е орисана от войнствената деветка
02.01 | 11:40
-
Какъв стандарт на живот ще имаме тази година
Васил Велев, Георги Вулджев и Добромир Иванов обсъдиха икономическите тенденции
02.01 | 14:00