Не тест, а скрининг-игра за 3-годишните 12.12 | 09:25

При това ще се иска информирано съгласие от родителите, увериха от МОНМ

От Елена Коцева

Днес родители ще протестират против въвеждането на задължението четиригодишни деца да посещават предучилищна подготовка, както се предвижда в предлагания от Министерството на образованието, младежта и науката законопроект.

Родителите се противопоставят на самото задължение, на предвижданите наказания, както и на изключването на алтернативните форми на образование за децата като т.нар. родителски кооперативи.

От друга страна миналата седмица стана ясно, че Министерството на образованието стартира проект за скрининг на тригодишните деца, които посещават детска градина. Проектът беше представен от зам.-министър Дамянова, но въпреки презентирането му като скрининг информацията предизвика паника и неодобрение сред родителите. Те, както и някои медии, разтълкуваха проекта за оценка на развитието на тригодишните деца като провеждане на тестово изпитване.


Затова и от iNews.bg поискахме разяснения от страна на отговорните институции в проекта.

Според презентацията си проектът "Включващо образование" е на обща стойност 10 милиона лева и ще се осъществява по ОП "Развитие на човешките ресурси", съфинансирана от Европейския социален фонд на Европейския съюз (BG051ЗД001-4.1.07).

Проектът има за цел да осигури равен достъп до образование и да отвори образователната система за включващо обучение. За да се постигнат тези цели се предвижда да се направи скрининг на всички тригодишни деца, които посещават детски градини. Целта е ранното откриване на деца, застрашени от обучителни трудности и успешното им включване в предучилищното и училищното образование. Освен това с проекта се предвижда да се извършат дейности, с които да се повиши ролята на общообразователните училища за изграждане на приобщаваща образователна среда.

Обяснено това означава да се обучат специалисти, които да работят с деца със специални образователни потребности. Затова и освен самите деца в проекта е записано, че една от целевите групи са самите директори, учители, педагогически съветници и родителите на децата и учениците от групите в риск.

Децата ще бъдат наблюдавани, самата дума скрининг означава това, обясни психологът Анет Маринова, консултант в МОНМ, пред iNews.bg, като обясни, че формата на този така наречен от родителите и някои медии тест" ще бъде под формата на игра – основната форма за работа в детската градини. Скринингът ще следи цялостното развитие на детето, като фокусът ще падне върху езика и комуникативните способности на детето.

Според психолога именно 3 годинки е възрастта, при която, ако се установи проблем в развитието, има достатъчно време да се преодолеят трудностите с индивидуална работа със специалист, така че детето да може да компенсира и да стъпи в първи клас без трудности. "На практика предвиждания скрининг означава не тест, а проверка", посочи Анет Маринова.

ОТ своя страна заместник-министър Милена Дамянова обясни също, че скринингът в никакъв случай не означава обучителен тест и не би трябвало да плаши по никакъв начин родителите. "Не разбирам това съпротивление в България, въпреки че се въвежда за първи път. В много държави има разработени такива модели", коментира Дамянова. Тя подчерта също така, че в проекта няма форма на задължителност, а напротив – според Етичния кодекс всеки един родител трябва да даде информирано съгласие детето му да бъде включено в скрининга.

В момента тече срокът за обявената обществена поръчка според ЗОП в Министерство на образованието, като се очаква пролетта самата работа по проекта да стартира.

От своя страна госпожа Детелина Траянова, директор на Софийския логопедичен център, един от изпълнителите в проекта, обясни, че според международните стандарти извършването на скрининг на децата на 3-4 години е призната практика, която спомага за ранното откриване на проблеми и отклонения в развитието. Като пример бяха посочени страни като Белгия, Австрия, Франция и др.

Траянова оцени проекта като "прекрасно нещо, което ще задейства машината, така че да има информация къде и с кои деца трябва да се работи". С оценката на децата посредством игра, по думите й ще може да се диагностицират проблемите и в бъдеще да се изготвят индивидуални програми. Формата на скрининга е предназначен преди всичко за педиатри и детски учители и следи контакта, следенето, моториката на детето и как то изразява емоциите и желанията си. Оценъчната скала е в достатъчно широк диапазон, увери Траянова.

По проекта се работи с изтъкнати университетски преподаватели и се предвижда да се обучат 470 специалисти логопеди и психолози. Те ще извършат скрининга в детските градини, както и ще обобщят резултатите от него, така че да може да се възприеме като изходна точка.

Следващата стъпка в проекта също е важна, според оценката на Траянова. В нея ще се изберат 25 детски градини от цялата страна, включително и от малки населени места, с до 1800 деца, с които ще се работи по индивидуални програми от специалисти. 

Водещи

Най-четени