Приемните родители все още не се чувстват разбрани 21.12 | 16:54

Това показват резултати от проучване след кампанията "Приеми дете. Създай бъдеще"

От Елена Коцева

Приемните родители в България все още са с усещането, че като цяло обществото е резервирано към приемното родителство. То често е възприемано като професия с водещ мотив парите.
Затова в публичното пространство трябва да се говори повече за приемните родители, тяхната роля и мотивацията им да помогнат на децата в нужда.

Това показват резултатите от качествено социологическо изследване на Института за маркетингови изследвания GfK Bulgaria на тема "Нагласи към приемната грижа в България”, направено в рамките на кампанията на Мтел и Национална мрежа на децата "Приеми дете. Създай бъдеще".

Партньор в проекта е и Министерство на труда и социалната политика с подкрепата на Български дарителски форум и Държавна агенция за закрила на детето.

До този момент приемните семейства, получили допълнителна финансова подкрепа от Мтел са станали 100. В тях са настанени деца на възраст от 2 месеца до 16 години. Пет от децата са с увреждания, а седем семейства отглеждат братчета и сестричета.

С 264 повече са приемните семейства в края на тази година в сравнение с 2011 година. В момента броят на утвърдените приемни родители е 1291, а настанените в приемно семейство деца са 1027. Все още от семейство се нуждаят 2482 деца.

От проучването става ясно, че е нужно да се улесни процеса по кандидатстване и обучение на желаещите да станат приемни родители. Особено силно това се усеща в малките населени места, където няма местна администрация и кандидатите трябва да пътуват и да финансират от собствения си бюджет както събирането и подаването на нужните документи, така и допълнителните разходи по преминаването на обучение.

Другият въпрос, който често създава трудности пред семействата, е свързан със закупуването на продукти от първа необходимост преди приемането на детето. Често приемните родители не разполагат предварително с необходимите им средства, тъй като първата заплата се получава от тях реално около два месеца след настаняването.

Нуждата от общност, чрез която да се подпомогне социализацията на децата също излиза на преден план в проучването. За тази цел е добре да се организират летни лагери за децата и общи събития, свързани с различни поводи.

Водещи

Най-четени