Частният влак тръгва за... Коледа, но догодина 03.06 | 17:15
Проект предвижда железопътната карта на България да бъде разделена на три региона - западен, северен и южен

Първите частни пътнически влакове в България ще тръгнат от 13 декември 2026 г., а собствениците им ще работят на максимална печалба от 5 процента. Това предвижда Проект за определяне на условията и реда за избор на превозвачи за извършване на пътнически железопътен транспорт в страната, публикуван за обществено обсъждане от Министерството на транспорта и съобщенията.
Така в конкурса за избор на превозвач за пръв път националната компания БДЖ ще се конкурира с частни превозвачи.
Проектът предвижда железопътната карта на
България да бъде разделена на три региона - западен, северен и южен,
като към всеки от тях ще бъдат включени и второстепенните линии. Ще бъде осигурена възможността всеки от регионите да се обслужва от съответното регионално депо (София, Горна Оряховица и Пловдив). В съответствие с чл. 123, ал. 1, т. 7 от Кодекса на труда, трудовите правоотношения с работниците и служителите, заети в настоящия оператор, няма да бъдат прекратени, а ще преминат към новите оператори на обществената железопътна услуга.
Всички експресни, международни и нощни бързи влакове попадат в западния лот с депо София. Експресните влакове трябва да постигат средна съобщителна скорост от минимум 80 км/ч и
ще обслужват само градове с над 20 000 души население и/или на кръстопътни гари.
Те ще имат минимум първа и втора класа и резервация на всички места. В момента този пазарен сегмент не съществува в България и няма достатъчно наличен подвижен състав, който да е подходящ за извършване на този вид услуги.
Експресни влакове ще се движат по четири направления - София-Варна, София-Бургас, София-Петрич и Горна Оряховица-Русе.
Изпълнението на договорите ще се извършва чрез собствен и/или нает подвижен железопътен състав, както и с такъв, предоставен от държавата на избраните изпълнители. Подвижният състав, осигурен от държавата, ще бъде пропорционален на обема на услугата за съответния регион. След изтичане на срока на договора изпълнителят е длъжен да върне на собственика подвижният състав в състоянието, в което е получен.
Планираната продължителност на договорите е 12 години,
а началната дата на изпълнение ще бъде 13 декември 2026 г., когато влиза в сила Графикът за движение на влаковете за 2027 г. Предвижда се договорите да бъдат сключени до 31 декември 2025 г., а периодът от подписването им до началната дата на изпълнение е срокът за мобилизация на изпълнителите.
В рамките на един месец Министерството на транспорта и съобщенията ще проведе разговори с всички заинтересовани страни, в това число със синдикалните организации, неправителствения сектор и др., за детайлно обсъждане на условията на предстоящата процедура. Съгласно заложените графици тя ще бъде обявена до края на юли 2025 г.
Водещи
-
ПП-ДБ: Цончо Ганев да бъде освободен като зам.-председател на НС
Поводът е пререканието на Цончо Ганев с Явор Божанков в пленарната зала.
05.06 | 12:45
-
Българските символи запазват своето място и върху новата валута
Съгласно нормативните изисквания, всяка национална страна на евромонетите включва задължителни...
05.06 | 12:30
-
КЗП започва масирани проверки в цялата страна с фокус и върху малките населени места
Ефективен законодателен инструментариум
05.06 | 12:15
-
Украйна ще получи до 1,3 милиарда евро от свои съюзници 2
"Парите скоро ще бъдат насочени към производството на украински оръжия: артилерия, дронове,...
05.06 | 11:59
Най-четени
-
Закриват университет, ако 6 месеца не провежда обучение
Нови правила за финансиране на второто висше образование
05.06 | 10:45
-
Прощаваме се с поетесата, писателката и издателката Божана Апостолова
Поклон пред паметта й!
05.06 | 09:30
-
"Възраждане" търси подкрепа в ЕС за запазване на лева
Костадин Костадинов: Ще поискаме вето от всички държави в ЕС
05.06 | 11:00