Интегрирай... на сцената 05.04 | 12:18

За работата с емигрантите в Равена, Италия

От Елена Коцева

Едно работно място за Ромео. Под това заглавие на пиеса, адаптация на Шекспир, съвременният Ромео си търси работа и място в италианското общество на Равена. И място, защото адаптацията е насочена към емигрантите в Италия. Затова и главната роля се изпълнява от африканец.

Адаптацията и изпълнението "Едно работно място за Ромео" са на Евелина Дряновска, българка и актриса, която живее от 20 години в Италия. Според криволиците на емигрантска съдба тя не си изкарва прехраната чрез театър. Но помага на други като нея в Равена да се приобщят по-лесно към новия си живот.

От години Евелина Дряновска организира 8-месечен актьорски курс, който накрая завършва с представление в дома на културата в Равена. Групата е смесена и към нея могат да се присъединят всички, които желаят, включително и италианци, които желаят да развият уменията си за говорене пред публика или просто да преодолеят стреса от излизане на сцена.

Като цяло обаче проектът е насочен към емигрантската общност, която е еквивалентът на това, което в България наричаме хора в риск. Посещенията в групата са напълно безплатни, а Евелина събира желаещи да се включат ежегодно с различни обяви. Тя самата разказва, че непрекъснато идват нови хора, които се включват за известно време, после си тръгват, тъй като в самата Равена остават само известно време. Средно обаче групата, с която работи е от около 10 души.

Самият Ромео обаче е намерен в един хипермаркет. Евелина Дряновска го е видяла, спряла и предложила да участва.

Курсът се провежда в зала, която е предоставена от Община Равена. Евелина Дряновска разказва, че в началото е заплащала наем на самата община за използването на залата. При установяване на проекта й обаче и след като е видян и отчетен резултатът от усилията й местните власти първо намаляват наема с 50%, а впоследствие вече предоставят безвъзмездно помещението. "Първо плащах, за да правя безплатно това, но отношението е изцяло положително към такива инициативи и сега вече, макар и да не ми плащат заплата, ми дават залата", казва Евелина.

Същото се отнася и за залата в дома на културата в Равена, където през май месец на голяма сцена се състои и самото представление.

"Заплатата, която получавам, е удовлетворението ми от свършеното", обяснява обаче актрисата, която е и режисьор вече. По думите й в процеса на работа израстват и се развиват както самите кандидат-актьори, така и тя самата.

В набирането на участници, действащи лица в една такава таргет група, за мен е важен не толкова финалния продукт, а пътят, по който ние вървим ръка за ръка", посочва Евелина: "Аз се обогатявам, те се обогатяват и въпросът не е само в ученето на езика, а в изразяването на емоцията, на радостта и страха."

Своите методи на работа с емигранти и как помага на хора в риск Евелина Дряновска споделя със служителите от фондация "Артист", които в рамките на проект с финансиране от Европейския социален фонд, разработват методология за работа с деца и младежи в риск.

Освен конкретната работа на актьори и режисьори, нужен е и опит по отношение на връзките с местните власти. За това как общината в Равена подкрепя работата на организации и групи, които работят за интеграцията на емигрантите, попитахме Роза Джована Пиачоа, като експерт от асоциация "Чанове" в проекта на фондация "Артист", но работи и като методист в община Равена, Италия.

- По какъв начин местните власти работят с неправителствените организации в Италия?

Аз познавам всички организации в Равена, в които се полага доброволчески труд и са в сферата. Задача на местните власти е да ги помагат при изготвянето на проекти. Финансирането не става на общинско ниво, а на ниво област от държавния бюджет чрез фиксиран процент от приходите от данъци. Местната власт не разпределя финанси, а само подпомага самото усвояване.

Асоциациите участват и в планирането на дейности на социални, здравни, образователни или насочени към развитие на децата, младежите и възрастните. Общината организира периодично кръгли маса, на които се обсъждат целите на местно ниво.

Сътрудничеството с доброволческите организациите и асоциациите е важно, тъй като те имат по-широк периметър на действие и въвеждат новости, нови модели и обогатяват палитрата на взаимодействия.

- Равена кандидатства за европейска столица на културата. В представянето си включва ли и такива социални инициативи?

В това отношение няма нищо специфично, защото работата по интегриране на емигрантите е постоянна. Но и в кандидатурата на Равена за Европейска столица на културата се стремим да насочим работата на там, където има широко участие на всички, искаме да въвлечем всички, включително и емигрантските общности посредством техните организации, асоциации, обединенията, в които участват.

В стратегията, която сме направили за кандидатурата ни, сме поставили акцент върху търсенето на иновативни практики. "Защото не бихме станали Европейска столица на културата за това, което сме в миналото, или в момента, а за това, което ще успеем да покажем и да изразим в бъдещето, заради залога в бъдещето.

По-конкретно общината определи 5 тематични дяла, които да предоставят широка възможност организации и обединения да изготвят проекти, по които да се работи за кандидатурата на Равена. Тези 5 теми предоставят достатъчно широко ветрило от възможности, така че цялата общност, включително и групите на емигрантите, да се включат в представянето на града. Две от тези теми съдържат дори и в наименованието си идеята за различието: Танцът на противоположностите и Преобразувам, следователно съществувам /перифраза на Мисля, следователно съществувам/.

- Активни ли са самите италианци за работа в подкрепа на хората в риск и откликват ли на призиви за доброволчество?

О, да, много, това е традиция при нас и лесно се намират доброволци. Властите, освен да организират и стимулират доброволното участие на гражданите. Самата италианска конституция съдържа член, в който се призовават гражданите да участват в развитието на местните общности. Така и местните власти не могат да отказват, а са задължени да подпомагат тази дейност. 

Водещи

Най-четени