Да пия или да не пия? 17.03 | 07:22

Учени откриха центъра на мозъка, отговорен за това решение

От Боян Кърпачев

Учени от Университета на Джорджия идентифицирали специфичен профил на мозъчна дейност, при взимането на решение дали да се пие или не.

Ежедневно хората взимат най-различни решения, базирани на ползите и негативите от тях. Въпреки това, за случващото се в мозъка при тези ситуации се знае твърде малко. Доцентът по психология Джеймс МакКилъп извършил изследване на мозъчната дейност при взимането на решения и се натъкнал на интересни резултати. 

"Ние бяхме заинтересовани да разберем как мозъкът взема решения за пиене на алкохол. Особено интересно ни беше да видим как мозъкът преценява плюсовете и минусите на пиенето", казва МакКилъп.

Проучването имало за цел да определи как цената на алкохола може да повлияе на вземането на решение за консумацията му. В изследването взели участие 24 мъже на възраст от 21 до 31 години, които редовно потребяват алкохол. Участниците получили бюджет от $15 и меню с ценоразпис. Те трябвало да направят своя избор дали и какво ще пият, на каква цена, и колко пари ще им останат в крайна сметка(които те можели да задържат за себе си). Мозъчната дейност при правенето на този избор била засечена от ядрено-магнитен резонанс.

Подхода при проучването бил насочен директно към разбиране на нервните механизми, отговорни за взимането на решения, съпоставящи ползите и разходите.

Когато участниците взимали решението да пият се наблюдавало активиране в няколко области на кората на главния мозък. Въпреки това, за взимането това решението била взета под внимание и цената на алкохола. Това се доказва от активирането на региони, които са важни за противопоставянето на ползата и нейната стойност.

"Мозъкът е най-активен, когато трябва да потисне своя потребителски избор, което означава, че влиза в конфликт със себе си", казва МакКилъп. "Предполагахме, че изборът да не се пие е свързан с положителни емоции и знание за последствията. Но това изглежда не е така. Решението да не се пие се взима след конфликт със себе си по повод цената и високия разход".

Тези данни показват физиологичните реакции на човека следствие на правене на нежелан от него избор. Мотивационната схема на мозъка действа по модела на желанието за наркотици. При тях обаче физическата зависимост влияе по-силно за потискането на центровете за вземане на обосновани на ползите и негативите решения.

Учени от Университета на Джорджия идентифицирали специфичен профил на мозъчна дейност, при взимането на решение дали да се пие или не. Ежедневно хората взимат най-различни решения, базирани на ползите и негативите от тях. Въпреки това, за случващото се в мозъка при тези ситуации се знае твърде малко. Доцентът по психология Джеймс МакКилъп извършил изследване на мозъчната дейност при взимането на решения и се натъкнал на интересни резултати.

"Ние бяхме заинтересовани да разберем как мозъкът взема решения за пиене на алкохол. Особено интересно ни беше да видим как мозъкът преценява плюсовете и минусите на пиенето", казва МакКилъп.

За проучването бил използван ядрено-магнитен резонанс. Самото то имало за цел да определи как цената на алкохола може да повлияе на вземането на решение за консумацията му. В изследването взели участие 24 мъже на възраст от 21 до 31 години, които редовно потребяват алкохол. Участниците получили бюджет от $15 и меню с ценоразпис. Тя трябвало да направят своя избор дали и какво ще пият, на каква цена и колко пари ще им останат в крайна сметка. Мозъчната дейност при правенето на този избор била засечена от ЯМР.

Подхода при проучването бил насочен директно към разбиране на нервните механизми, отговорни за взимането на решения, съпоставящи ползите и разходите.

Когато участниците взимали решението да пият се наблюдавало активиране в няколко области на кората на главния мозък. Въпреки това, за взимането това решението била взета под внимание и цената на алкохола. Това се доказва от активирането на региони, които са важни за противопоставянето на ползата и нейната стойност.

"Мозъкът е най-активен, когато трябва да потисне своя потребителски избор, което означава, че влиза в конфликт със себе си", казва МакКилъп. "Предполагахме, че изборът да не се пие е свързан с положителни емоции и знание за последствията. Но това изглежда не е така. Решението да не се пие се взима след конфликт със себе си по повод цената и високия разход".

Тези данни показват физиологичните реакции на човека следствие на правене на нежелан от него избор. Мотивационната схема на мозъка действа по модела на желанието за наркотици. При тях обаче физическата зависимост влияе по-силно за потискането на центровете за вземане на обосновани на ползите и негативите решения.

 

1216961

Водещи

Най-четени