Босфора - бъдещ център на водородната енергетика? 30.05 | 14:55

Това ще се случи, ако бъде построен вторият канал, свързващ Черно с Мраморно море

От Георги Георгиев

Наскоро предложеният от турското правителство втори воден канал, който да дублира Босфора и да свързва Черно с Мраморно море, бе заклеймен от природозащитниците в Турция. Въпреки това ръководителите на местния център за водородни технологии виждат светлина в тунела на проекта. Според тях вторият канал може да превърне Турция в един от най-големите производители на водородната енергия в света, пише сайтът green prophet.

Когато турският премиер Реджеп Ердоган обяви миналия месец проекта за изграждане на т.нар. истанбулски канал, който да поеме част от натоварения воден трафик от 150 кораба дневно, минаващи през Босфора, повечето природозащитници изпаднаха в ужас. Защитниците на идеята обаче очакват проектът да допринесе за развитието досега изостанали територии около турския мегаполис и да доведе до строежа на гигантски конструкции, в това число и най-голямото турско летище.

Сред плюсовете на проекта е, че с него може да бъде дадена зелена светлина на водородните енергийни системи, чието реализиране турските специалисти чакат от години.

Подводното течение на Босфора може да генерира достатъчно енергия за произвеждането на огромни количества водородна енергия, смятат експертите от Международния център по водородни технологии (ICHET), базиран в Турция.

От години от ICHET се опитват да реализират водородни проекти в миналото, но тежкият трафик през пролива бе непреодолимо препятствие пред тях. Ако проектът за истанбулският канал обаче се задвижи, от организацията планират да поставят подвижна водородна станция с турбина върху подводница, която да се потопи на осем метра под повърхността в средата на Босфора. Този пилотен проект ще бъде с мощност от едва 20 киловата, но ще даде важен опит за разработването на истинските системи във втория канал.

Чрез електролиза на морската вода турбината ще произвежда водород, който ще бъде съхраняван под високо налягане и в последствие използван на захранването на електрогенератори или на двигатели на кораби с вътрешно горене.

Водещи

Най-четени