Русия се отказва от "Бургас - Александруполис"? 16.02 | 07:25

Информацията е на руския вестник "Ведомости"

От Елена Коцева

Русия има намерение да излезе от проекта по изграждането на петролопровода "Бургас-Александруполис”, пише руският вестник "Ведомости”.

Според информацията на източник, близък до ръководството на "Транс-Болкан Пайплайн”, "фактически проектът "Бургас – Александруполис” ще бъде прекратен.

Компаниите "Транснефт”, "Роснефт” и "Газпром” ще обявят прекратяване на неговото финансиране днес в Рим на заседание на надзорния съвет и на събранието на акционерите в проектната компания "Транс-Болкан Пайплайн”.

България, през чиято територия ще премине петролопроводът, и досега не е съгласувала проекта, пише в текста, където се и припомня, че новото българско правителство, дошло на власт през 2009 г., е изразило съмнения относно екологичната безопасност на проекта и фактически е прекратило финансирането му.

Едновременно с това и нефтените компании не са дали гаранции за доставките, признава още руският вестник.

Тръбата трябваше да заработи през 2011 г., но началото на строителството и досега така и не е започнало. Идеята за петролопровода "Бургас – Александруполис” датира още от 1990 година, но споразумение за строителството на петролопровода "Бургас – Александруполис” бе подписано от Русия, Гърция и България през март 2007 година.

Макар че преговорите по проекта започнаха още през 1994 г., международната компания за реализиране на проекта беше създадена през 2008 г.

Дължината на петролопровода трябва да бъде 285 км, а пропускателната способност - 35 до 50 милиона тона суров петрол годишно. Общата стойност на проекта се оценява на около 1,5 милиарда евро.

"Бургас – Александруполис” е замислен като алтернатива на превоза на петрол с танкери през Босфора и Дарданелите.

Миналата година президентът на "Транснефт” Николай Когарев заяви, че стойността на транспорта по новата тръба би била около 7 долара за тон, при положение, че чрез танкерите стойността е 4 долара. Като отговор руските власти подкрепиха алтернативния проект "Самсун - Джейхан”.

Друга причина Русия да продължава на подкрепя "Бургас – Александруполис” беше договарянето за разширяване на нефтопровода "Тенгиз – Новорусийск” до 67 милиона тона годишно, като допълнителните обеми беше планирано да бъдат насочени именно към българската тръба. Това обаче може да стане и към "Самсун - Джейхан”.

Водещи

Най-четени