Бътън отпразнува с победа юбилейното си състезание номер 200 в Унгария 31.07 | 17:07

Втори на "Хунгароринг" завърши световният шампион Себастиан Фетел, а на трето място остана Фернандо Алонсо

От Мариян Найденов

Дженсън Бътън направи невероятно състезание в Гран при на Унгария и окичи юбилейната си надпревара номер 200 със страхотна втора победа през сезона. Изключително напрегнатата битка между пилотите на МакЛарън, Ред Бул и Ферари бе спечелена от световния шампион през 2009-та година, след като лидерът през по-голямата част от състезанието Люис Хамилтън направи грешка на шикана и сбърка стратегията си по време на лекия дъжд в последните 15 обиколки, което позволи на съотборника му да го задмине и без проблеми да стигне до успеха.

Себастиян Фетел претърпя пълен провал в началото на надпреварата и бе изпреварен от пилотите на МакЛарън още след като пилотите се връщаха на трасето при първата смяна на гуми в бокса. Все пак немският пилот на "червените бикове" се възползва от проблемите на Хамилтън и зае втората позиция, с което прибави нова доза точки в актива си.

Трети финишира Фернандо Алонсо, който в един момент можеше да се бори за победата, но обърка гумите си при третото си спиране в бокса и това му коства шансовете за лидерската позиция. Все пак испанецът завърши пред Хамилтън, който в края изпревари Уебър и остави австралиеца на пето място.

Шести се нареди Фелипе Маса, следван от Пол Ди Реста и Себастиен Буеми. Десетката допълниха Нико Розберг и Хайме Алгерсуари, които се пребориха с конкуренцията на Камуй Кобаяши за място в зоната на точките.

Стартът

Заради дъжда, който се бе изсипал над пистата и който продължаваше леко да вали, пилотите бяха принудени да започнат с гуми интермедия. По този начин автоматично състезателите можеха да използват единствено супермеките гуми, ако изберат, без да се налага да прибягват до по-твърдите сликове.

Фетел поведе без проблеми колоната в първата обиколка, но зад него пилотите бяха доста по-заети, след като Хамилтън и Бътън запазиха позициите си, а Розберг и Шумахер стартираха великолепно и се наредиха съответно четвърти и шести. Алонсо без проблеми задмина Маса, като бразилецът се смъкна на седмо място пред Марк Уебър.

В третата обиколка вече Люис на няколко пъти се пробва да изпревари световния шампион, но благодарение на мократа писта Фетел успя да отбие атаките на британеца, без да се нуждае от голямо сцепление. Все пак в петия рунд на пистата немският пилот на Ред Бул не успя да вземе втория завой и заради недозавиването си трябваше да предаде лидерството на Хамилтън.

След спирането на дъжда

Алонсо направи две сериозни грешки при завоите и дори в един момент се оказа зад съотборника си Фелипе Маса на шеста позиция, но бразилецът много колегиално върна по-предното място на рожденика от вчерашния ден. По-късно Алонсо успя да изпревари Розберг и се нареди на четвърта позиция зад Бътън.

Първите спирания в бокса

Уебър и Маса бяха първи от фаворитие, които направиха питстопове и се върнаха на пистата със супермеки сликове, което само по себе си беше рисковано решение на отборите. Бътън влезе веднага след тях, но имаше много проблеми със сцеплението на мокрото трасе. Хамилтън, Фетел и Алонсо влязоха по едно и също време и се върнаха на първите три места, но по-късно ефектът на по-ранно спиране и по-бързо загряване на гумите послужи на Бътън и Уебър, които задминаха съответно Фетел и Алонсо. Така в 16-ата обиколка Хамилтън водеше пред съотборника си в МакЛарън, следвани от състезателите на Ред Бул, а Алонсо се смъкна до шеста позиция.

Вторите питстопове

На вторите спирания стратегията на пилотите проработи идеално за МакЛарън, които запазиха лидерството си, а Себастиян Фетел загуби четири секунди от преднината си пред четвъртия Марк Уебър, който отново бе следван плътно от Алонсо. Световният шампион обаче много добре се възползваше от новите си гуми и не след дълго започна да стопява изоставането си от Бътън.

Михаел Шумахер и Ник Хайдфелд отпаднаха от надпреварата, заради технически проблеми, като дори болидът на Рено се подпали на излизане от бокса.

35 - 45 обиколка

В 36-ата обиколка Хамилтън водеше със седем секунди пред Бътън, който пък държеше преднина от пет спрямо Фетел. Уебър отново изостана на седем секунди в стремежа си да запазва четвъртото място от Алонсо. Шестият в класирането на Маса беше аут от борбата за по-предна позиция, защото трябваше да наваксва цели 35 секунди.

В 37-ата обиколка Алонсо пое риск да влезе първи за трети път в бокса и се върна на трасето с най-бърза обиколка - 1:24.718 - с новия комплект супермеки гуми. Тактиката на испанеца проработи, защото Уебър влезе малко по-късно, за да сложи меки сликове и предаде четвъртата позиция. Хамилтън и Маса бяха следващите с трети питстоп, като и двамата разчитаха на супермеки гуми.

Фетел се очакваше да се възползва от шанса си да натрупа аванс, но влезе в 41-ата и също сложи по-твърдата консистенция на Пирели, с което загатна за различната стратегия на Ред Бул, но се върна зад Алонсо на пистата. Бътън обаче също заложи на меки гуми и зае второто място пред испанския пилот на Ферари, макар и само с една секунда.

Едва в 44-ата обиколка обаче Фетел изпревари Алонсо на първия завой и си върна третата позиция на трасето, като по този начин маркира първата си истински важна успешна маневра през сезона.

Решаващият избор на стратегията в последните 20 обиколки

Алонсо влезе отново в бокса, за да сложи нови меки гуми, тъй като използваните супермеки тотално го провалиха на трасето, където той губеше средно по три секунда на обиколка. Хамилтън се завъртя на шикана и предаде водачеството на съотборника си Бътън, но бързо се доближи на 0.5 десети от него и започна да го притиска.

В 50-ата обиколка започна да вали леко и това причини нови размествания в челото - Хамилтън се възползва от грешка при завиване на Бътън и излезе на първо място, но на стартфиналната права бе задминат от световния шампион през 2009-та. Последва изненадващо решение на Люис да сложи интермедиа на болида си, но дъждът не се оказа толкова сериозен, колкото очакваха в щаба на МакЛарън. Поради тази причина Хамилтън започна да гуми време и набързо се свлече до четвърто място, след като Алонсо без проблеми го задмина и стана трети.

От всичките несгоди на световния шампион през 2008-ма година най-сериозна облага имаше Фетел, защото зае комфортно второто място и дори изоставаше само с пет секунди от Бътън. Уебър влезе в бокса за пети път от шеста позиция и се върна с меки гуми, а Хамилтън трябваше да премине през питлейна като наказание за завъртането си на шикана по-рано.

Финални пет обиколки

Пет обиколки преди края най-интересните двубои на пистата бяха за осма позиция, която бе заемана от Буеми, но Розберг, Кобаяши и Алгерсуари го притискаха сериозно. От тази битка се облагодетелства Хамилтън, който задмина Уебър за четвъртата позиция, тъй като двамата догониха този трафик.

В челото Бътън поддържаше комфортен аванс от девет секунди пред Фетел, който пък бе следван от Алонсо на 11 секунди. Люис бе на повече от половин минута зад испанеца и изглеждаше невъзможно да се бори за място на подиума.

В крайна сметка размествания нямаше и Бътън триумфира в невероятното Гран при на Унгария, което бе втора победа за него през сезона.

Водещи

Най-четени