Фернандо Алонсо триумфира безапелационно в Гран при на Испания 12.05 | 17:10

Райконен приключи на второ място, Маса за първи път стъпи на подиума, Фетел остана 4-ти

От Даниел Любомиров

Фернандо Алонсо спечели за втори път в кариерата си Гран при на Испания и поднови заявката си за сериозно участие в борбата за титлата през 2013-та година.

Пилотът на Ферари бе убедителен лидер във втората половина на състезанието на пистата "Каталуния", което оправда очакванията и се превърна в надлъгване на екипите по отношение на стратегията и работата с гумите.

Испанецът и неговият колега във Ферари Фелипе Маса заложиха на 4 спирания в бокса и това се оказа решаващо за доброто им представяне в Барселона. Бразилският пилот на Скудерията също се качи на подиума, завършвайки 3-ти за първи път през тази кампания.

Кими Райконен отново обра овациите със своя Лотус като финишира втори и така донесе усмивки за екипа си, тъй като колегата му Ромен Грожан отпадна рано-рано в надпреварата.

Себастиан Фетел имаше доста проблеми с износването на своите гуми и в крайна сметка приключи състезанието на 4-та позиция, като веднага след него финишира Марк Уебър, който също в големи периоди не бе доволен от сликовете на Пирели.

Започналият от полпозишън Нико Розберг се нареди на 6-та позиция, като все пак удържа финалните атаки на Пол ди Реста, който направи поредно силно представяне с Форс Индия.

Противно на някои очаквания и двата болида на МакЛарън приключиха в зоната на точките, което все пак индикира, че обновленията по колите им е дало позитивно отражение днес. Дженсън Бътън се нареди 8-ми, а колегата му Серхио Перес остана 9-ти, като в самия край от бокса му намекнаха да не пробва да изпреварва световния шампион от 2009-та година.

Даниел Рикардо отново привлече погледите към себе си с блестящо каране и финиширане на 10-то място, което стана възможно заради пълния провал на Люис Хамилтън. Британецът имаше много проблеми с гумите си и недоумяваше как успя да се нареди едва 12-ти в крайното подреждане.

Така след приключване на 5-ия кръг от кампанията за 2013-та година лидер е Себастиан Фетел с 89 пункта, а втори вече само на 4 точки от него е Кими Райконен. Фернандо Алонсо се изстреля на 3-та позиция със 72 пункта, следван от Люис Хамилтън с 50.

Стартът на надпреварата очаквано беше много динамичен, защото болидите на Мерцедес не успяха да удържат атаките на Себастиан Фетел, Кими Райконен и Фернандо Алонсо. Люис Хамилтън още на първия завой беше задминат от световния шампион с Ред Бул, а до края на дебютната обиколка вече беше на 4-та позиция и под сериозно напрежение от Райконен.

Розберг удържаше щурма на Фетел в следващите няколко тура, като Алонсо се бе позиционирал за атака срещу германците от 3-то място. До 5-ата обиколка пилотите от топ 6 бяха събрани едва в 3 секунди разлика, като 7-ият Серхио Перес също дебнеше удобен момент за атака срещу Фелипе Маса.

След първите питстопове Алонсо имаше най-големи основания за задоволство, защото се вреди пред досегашния лидера Розберг и основния му преследвач от началото Фетел. Пилотът на Ред Бул на няколко пъти опита да изпревари сънародника си в Мерцедес в първите 10-ина обиколки, но дори с помощта на DRS не можа да извърши успешна маневра.

Алонсо нямаше особен проблем да дръпне значително на преследвачите си, като Розберг изоставаше от него на 2.2 секунди, а самият Фетел бе залепил предното си крило за задните гуми на Мерцедес-а.

В 13-ата обиколка Фетел най-накрая успя да се пребори с Розберг за второто място, но бе видно, че Алонсо има значително по-добро темпо. Розберг пък явно имаше проблеми след питстопа си, защото моментално предаде 3-ата позиция на Фелипе Маса.

Към 20-ия тур испанският ас на Ферари имаше повече от 4 секунди аванс пред Фетел, на когото по радиото бяха казали да внимава с употребата на гумите си и да се придържа към стратегията - т.е да ги използва оптимално до следващото спиране, без да се стреми да се води по темпото на Алонсо.

Маса имаше стратегия да спре 4 пъти в бокса, така че вторият му стинт беше кратък - само 11 обиколки, което му позволи да окупира второто място с поход след връщането си на пистата.

Фетел и Уебър имаха значителни проблеми с предните си гуми, като и двамата се опитваха всячески да ги запазят, но в различни моменти от състезанието лявата им предна гума беше почти разрушена.

В 24-ата обиколка Алонсо също влезе в бокса сравнително рано, което подсказа, че той ще разчита на 4 питстопа. Райконен постепенно се придвиждаше напред с великолепна работа с гумите си, като в същия тур се възползва първо от спирането на Алонсо и след това от проблемите на Фетел, за да окупира лидерството.

Към 30-ата обиколка позитивите за Ферари отново бяха на лице - с далеч по-свежи гуми Алонсо се бе върнал на първо място след останалите питстопове, но преднината му пред втория Райконен бе повече от 18 секунди.

Битката на питстоповете продължи до самия край, а гумите отново предопределяха представянето на състезателите и съответно надеждите им за разпределение на местата в топ 10.

Ферари-тата на Алонсо и Маса се възползваха от стратегията си с 4 спирания, която им даваше възможност постоянно да са с по-свежи гуми от конкурентите си. Заради великолепната работа на Райконен с неговите сликове пък той в големи периоди удържаше набезите на Фетел и се бе окупирал на втората позиция.

Фелипе Маса имаше шанса да бъде лидер в няколко случая по време на въртележката на питстоповете, но реално се бореше за последното място на подиума. Себастиан Фетел също до последно имаше шансове за почетната стълбица, въпреки че неговият болид очевидно изнемогваше с работата с гумите.

Пол Ди Реста вървеше уверено към осъществяването на състезателния си план - Форс Индия имаше за цел да се пребори с МакЛарън за по-предни места в топ 10 и шотландецът се справяше, удържайки зад себе си Дженсън Бътън и Серхио Перес. В самия край пък той опитваше да щурмува Розберг за 6-тото място, възползвайки се от проблемите на Мерцедес.

Люис Хамилтън имаше кошмарно състезание, защото неговите гуми не можеха да работят оптимално в нито един момент и реално стинтовете му трябваше да бъдат кратки. Той с ужас се оплакваше по тим радиото си, че Уилямс-ите го изпреварват и не може да се вреди в битката дори за топ 10.

Марк Уебър пък вероятно изпитваше малко повече задоволство от стратегията на Ред Бул, защото успяваше да поддържа 5-ата позиция и да не позволява на Нико Розберг да го притеснява сериозно.

Заради неволите на Хамилтън в топ 10 се отвори позиция за някой от пилотите на по-малките отбори като Торо Росо и Заубер. До самия край Естебан Гутиерес се стремеше да измести от 10-ата позиция Даниел Рикардо, който за пореден път се представяше доста солидно.

След 60-ата обиколка бе почти ясно, че няма как Алонсо да бъде свален от лидерската позиция, защото той успяваше да поддържа преднина от 13.5 секунди спрямо Райконен. Пилотът на Лотус обаче имаше основания да се притеснява, защото зад него Фелипе Маса му сваляше от аванса по 1 секунда на обиколка.

МакЛарън също можеше да приеме като успех представянето си в Барселона, тъй като и двата му болида щяха да влязат в зоната на точките. От екипа отчитаха добрата работа на двамата си пилоти и предупредиха Перес да не се опитва да износва допълнително гумите си в стремеж да пребори Бътън за 8-то място.

В крайна сметка до преминаването на карирания флаг не се получиха промени в класирането - Фетел не можа да се качи на подиума, Алонсо спечели убедително, а Райконен и Маса заслужиха поздравления за допълването на топ 3. Хамилтън финишира 12-ти и отчете провал за Мерцедес, като Розберг все пак се нареди на 6-та позиция.

Водещи

Най-четени