Интернет адресите – най-атрактивният износ на Колумбия? 02.06 | 17:04

Много компании са готови да платят големи суми за адрес, завършващ на .co

От Нели Минчева

Големи компании като Twitter и Amazon купуват колумбийски интернет адреси, смятани за доста атрактивни, като се има предвид, че домейнът .co привлича организации, които не могат да направят своя избор сред .com адресите, както и такива, желаещи да се сдобият с по-кратък домейн, пише Ройтерс.

Колумбия, която допреди година, когато пусна .co адресите, имаше едва 28 хиляди регистрирани интернет адреса, сега разполага с милион собственици на домейни.

"Глобално разпознаваеми са, кратки са и зад тях се крие невероятна технология", казва Хуан Диего Кале, говорейки за колумбийските домейни. Той е главен изпълнителен директор на компанията .CO Internet, която оперира регистъра на домейните от първо ниво .co.

По неговите думи компанията привлича главно малки бизнеси, които не могат да се сдобият с достатъчно добър за тях адрес, завършващ на .com. Като се има предвид, че заетите .com домейни са около 90 млн., атрактивните свободни адреси са истинска рядкост. В същото време обаче към колумбийските домейни аспирации имат и топ брандове, допълва агенцията.

За пример се дава Twitter, който също си е купил t.co, а също и Amazon (a.co), както и друга компания за електронна търговия – Overstock (o.co). Последната дори се ребрандира в световен мащаб, използвайки като основа този нов домейн.

За да стартира оказалия се толкова атрактивен за света бизнес, колумбиецът Хуан Диего Кале и няколко други предприемачи са набрали 5 млн. долара начален капитал. В битката за опериране на регистъра за домейни побеждават световни конкуренти като VeriSign, които функционират като глобален регистър за .com и .net.

Базираната в Маями компания поема администрирането на .co през юли 2010 г., като заинтересованите от този домейн организации вече могат да запазят своя адрес срещу 11,99 долара чрез посредничеството на сайтове от типа на Go Daddy.

Атрактивните еднобуквени адреси като t.co обаче са закупени не по този начин, а след частни преговори.

Най-високата цена, която компанията разкрива, че е платена за конкретен .co домейн до момента, е 350 хил. долара – в сделката за o.co. По думите на Кале обаче интересът тепърва се увеличава предвид възможността кратките адреси да се използват за мобилни приложения, така че цените вървят нагоре.

"След Amazon и след още няколко сделки, които сключихме през последните няколко месеца, цената на адресите от един символ достига 1,5 млн. долара", казват от компанията.

Колумбия не е единствената страна, която се възползва успешно от удобния си национален домейн от първо ниво. Полинезийската островна държава Тувалу разполага с домейна .tv, на който, логично, се спират много телевизионни групи, докато домейнът на Черна гора .me е все по-популярен за използване за приложения за смартфони.

Международната организация за интернет имената и адресите ICANN предвижда в близко бъдеще да започне постепенна либерализация на домейните от първо ниво, за да може да се запазват и адреси с домейни като .paris или .green. Кале обаче казва, че не се притеснява от такава конкуренция и не смята, че интересът към .co ще намалее.

Водещи

Най-четени