Ще правите сайт? Гледайте да е красив, но по-важното – полезен! 08.06 | 19:14

Вижте какви още мнения се чуха на проведения в София семинар Web how

От Нели Минчева

Как се правят успешни сайтове? Въпрос с много възможни отговори в зависимост от това кого попитате.

По време на проведения във вторник семинар в София Web how своите мнения по темата дадоха редица експерти, като, слушайки мненията им, един от най-важните налагащи се изводи за аудиторията остана убеждението, че сайтът при всички положения трябва да е полезен.

Тоест колкото и усилия да хвърлите за направата на привлекателен дизайн, то ако сайтът не дава полезна информация за конкретна целева група, може да се окаже, че сте си изгубили времето.

Това беше и една от идеите, които изказа в началото на семинара Симона Харизанова, творчески директор в Web and Events, компанията организатор на събитието. "Важни са две неща – първо, че уеб разработчиците трябва да познават из основи целите на сайта и второ, че цветовата му схема трябва да отговаря на съдържанието", смята още тя.

Харизанова оповести и съвсем конкретни практични данни, сред които ценовият диапазон за изработка на сайт. Тук отново имаме два варианта - фрийлансърите вземат от 500 до 1000 лв., а уеб агенциите – от 1000 до 3000 лв. Каквото и да изберете обаче, гледайте сайтът ви да е без флаш – една остаряла формула, която бави и е трудна за ползване, съветват специалистите.

Съвсем в ракурса на едно реално правене на сайт, организаторите бяха подредили програмата така, че логично след въведението, дойде блиц анализът за ползваемостта. Най-големите консултанти в страната в областта на интернет – фирма Лукрат – направиха реален анализ на няколко сайта в рамките на час и с активно участие на публиката.

А какво е ползваемост? Характеристика на сайт, който го прави лесен за ползване и удовлетворяващ потребителите.

За това колко е важно сайтът ви да бъде добре информационно подреден, говори т.нар. "5 секунден тест". Тестът е научно обоснован и показва, че когато потребител е влязъл на сайта ви от банер или от текстови линк, на мозъкът са му нужни не повече от 5 секунди време, за да вземе решение дали да остане на страницата, или да я затвори. В този смисъл първото впечатление от хоум пейджа е най-важно.

В рамките на насочения към стартиращи малки фирми и същевременно към специалисти от големи уеб компании семинар бяха изнесени и други любопитни лекции. Една от тях бе на Любомир Русинов от Super hosting, който сподели вижданията си върху изработването и поддържане на електронен магазин.

"Трябва да се създава марка", това бе лайтмотив, подкрепен от няколко важни основи. За да имате успешен електронен магазин, трябва да намерите правилната ниша, да имате ясна визия за бизнеса и неговите крайни цели. Основно за хората, желаещи да развиват електронна търговия, е честното отношение към клиента и откритостта.

Не се крийте. Покажете лицата си. И не бъдете роби на дизайна. По-важно е един сайт да върши работа. Затова и SЕО (search engine optimization – оптимизация на сайтове за по-добре позициониране в резултатите на търсачките) и ползваемост са свързани толкова много, че винаги трябва да вървят заедно.

За това да разберем как да се ориентираме в SEO се погрижиха двама експерти – Станислав Димитров и Парис Чайлдрес. Трудно е да се разкаже всичко от лекцията им, но при всички случаи мнението и на двамата е, че сайтът се нуждае едновременно от плитка структура и достатъчно информация, за да бъде правилно индексиран.

Паралелно с тях вървеше презентацията на Николай Бачийски върху wordpress. Семинарът Web how, проведен с медийното партньорство на iNews, показа едно, че има все по-осъзната нужда от коректно уеб разработване. И че за щастие можем да намерим правилните хора, които да го направят.

Водещи

Най-четени