КЗП: Можем да откажем резервация за Коледа и Нова година, но няма да е безплатно 01.11 | 13:10
Размерът на такива такси обикновено зависи от оставащото време до заминаването, обяснява Игнат Арсенов

Потребителите имат право по всяко време по тяхна инициатива и без вина на туроператора да отменят закупена пакетна почивка. Това е предвидено в Закона за туризма и следва да бъде заложено в подписания между двете страни договор за организираното пътуване, припомни Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите (КЗП) в репортаж на телевизия Bulgaria ON AIR, посветен на резервациите за Коледно-новогодишните празници.
Не е регламентиран период, в който туристите могат да се откажат от пътуването, но трябва да имат предвид, че най-вероятно ще им се наложи да платят обоснована такса и че нейният размер ще зависи от оставащото време до датата на заминаването. "Колкото по-рано се откажем, толкова по-ниска ще бъде тази такса", обясни Игнат Арсенов и добави, че това трябва да бъде предварително уговорено в договора. "Ето защо полезен съвет за потребителите е преди да поискат отмяна на договора, да погледнат какви са неговите правила и каква такса може да им бъде наложена", каза още той.
Въпросните такси имат отношение към спецификата на работа на самите туроператори, които извършват своите разплащания. Колкото времето напредва, толкова намаляват възможностите за отмяна или промяна на направените от тях резервации, както и за намирането на алтернативни туристи, които да пътуват. Така таксата се увеличава. Това може да е уговорено в договора, но туроператорът ще трябва да докаже тези вреди.
"Въпреки че в договора е записана тази такса, потребителите имат право да поискат обосновка от туроператора защо им се налага тази такса, тъй като може да решат, че е много висока. Тогава той трябва да даде обосновано становище", разясни Арсенов. Той предупреди, че когато пътуването наближава, тези такси могат да бъдат доста големи, а понякога да достигнат и до 100% от заплатената за пакетната почивка сума.
Игнат Арсенов информира и за правата на туристите, когато пътуването не се състои по вина на туроператора. Тогава те имат право на пълно възстановяване на сумите, а в някои случаи – и на допълнително обезщетение.
Ако има условие пътуването да се състои само при набирането на определен минимален брой пътници, за да може туроператорът да прекрати договора без неустойки към потребителя, това трябва да е изрично предвидено в договора. В случай че потребителят не е бил предварително уведомен, то той ще има право на пълно възстановяване на сумата", подчерта Арсенов.
Водещи
-
Метрото продължава да работи с допълнителни влакове въпреки възстановеното движение на наземния транспорт
Шестдневна блокада
20.05 | 08:45
-
Наземният транспорт се връща по улиците след шестдневна блокада
Изтощителна транспортна криза
19.05 | 17:59
-
Инфлацията в България през април 2025 г. е 2.8% на годишна база
Най-ниските годишни темпове бяха регистрирани във Франция (0,9%), Кипър (1,4%) и Дания (1,5%)
19.05 | 17:40
-
Къде българите взимат най-високи заплати?
Средната брутна месечна работна заплата в област Пловдив за януари 2025 г. е 2 066 лв., за...
19.05 | 17:20
Най-четени
-
Васил Терзиев заяви категорично, че няма как да отговори на искането на протестиращите служители
"За мен да кажеш, че си слязъл от 400 на 300 лв. искане не е отстъпка", поясни Терзиев и...
19.05 | 11:15
-
Борисов: В моя мандат сме вдигали с 62% заплатите на работещите в транспорта
"Гарантирам, че ГЕРБ не участва в тези протести", подчерта той.
19.05 | 14:00
-
Синдикатите обявиха безсрочна стачка: Ще се събира подписка и метрото да спре работа
Това обявиха синдикатите след среща с местната власт
19.05 | 11:04