Повече чужди туристи са посетили България това лято 19.09 | 09:37

Успешен, но труден е бил летният сезон, смятат от Националния туристически борд

От Кремена Бедерева

Успешен, но труден летен сезон. Така определиха изминалото лято от Националния туристически борд. Средно с 8.7% е ръстът на чужди туристи, посетили страната ни през летните месеци, отчитат още от борда.

Въпреки че над 95% от 4.2 милиона чужди туристи казват, че са доволни от почивката си у нас, сезонът е протекъл с проблеми и инциденти.
От туристическия борд вече имат информация, че руски туристи отказват да пътуват с българския национален авиопревозвач. От натровените русначета в детски лагер, удавеното германче в басейн, алкохолните дестинации и храните с изтекъл срок до кризата с извозването на руските туристи.

Румен Драганов от Националния туристически борд смята, че прибирането може да е трудно и за останалите около 350 руски туристи, които трябва да се върнат у дома около 23 октомври.

"Но те няма да стоят толкова дълго, тъй като вече има пълна готовност в Русия тези полети да бъдат заплатени и съответно техните сънародници да се върнат обратно в страната", обясни още Драганов пред БНР.

До кризата е можело да не се стигне, ако са били отворени застраховките на двете фирми в спора и да се наемат външни самолети или ако е била задействана комисията за защита на потребителите, твърди Драганов.

Според него трябва да има система, която да може да сработи моментално в рамките на не повече от 3 часа и половина и да бъдат взети решения, така че да не бъдат засегнати икономически интересите на потребителите в подобни ситуации.

iNews припомня, че кризата с туристите на бургаското летище започна в петък (9 септември), след като "България Ер" съобщи, че анулира чартърите, резервирани от "Алма тур". Причината е, че те не са били платени, а освен това туроператорът има дълг от 7 млн. лева към авиокомпанията.

От "Алма тур" заявиха, че ако не бъде решен проблемът с авиокомпанията, туристическата агенция ще осигури хотел за руските туристи, които отново ще се върнат в курортния комплекс "Слънчев бряг".

Драмата с блокираните туристи продължи няколко дни, като дори се наложи правителственият самолет да извози част от руските туристи.

Тази практика продължавала отдавна и така се стигнало до натрупването на огромното задължение към "България Ер".

От представителството на националния превозвач в Русия уточниха, че преговори за уреждане на дълга с "Алма тур" се водят от месеци, като на няколко пъти е била постигана договореност за разсрочване и е бил приеман погасителен план, но в крайна сметка парите така и не постъпили по сметките на авиокомпанията.

В замяна на предизвиканото неудобство, от Българската асоциация на хотелиерите и ресторантьорите предлагат безвъзмездни почивки догодина като компенсация за руските туристи. Това заяви председателят на асоциацията Благой Рагин по повод блокираните у нас туристи.

Членове на Асоциацията на ресторантьорите и хотелиерите от цялата страна са предложили туроператорската фирма да си върне туристите като плати втори път да ги открие, да ги покани в страната, да им даде преференциални цени догодина или да им върне парите.

Освен това има предложение първите, които пострадаха, да ползват едноседмична почивка през месец юни в България като им се даде възможност да избират между културен, морски и спа туризъм. Хотелиерите предлагат безвъзмездно стаи, за да разберат руските туристи съпричастността на българския туристически бизнес, обясни Рагин.

Преди дни пък стана ясно, че Руският съюз на туристическата индустрия е внесал жалба в Международната асоциация по въздушен транспорт (IATA) срещу авиокомпания "България Ер", която отказва да извозва руски туристи, съобщи прессекретарят на организацията Ирина Тюрина.

Според нея между България и Русия на пазара на туристическите авиопревози е възникнала "безпрецедентна ситуация". Превозвачът "България Ер" вече за втори път тази седмица отказва да превози руски туристи от Бургас и Варна, обяснявайки го с натрупани задължения на туроператорската фирма "Алма тур".

Най-четени