Хипермаркетите с по-качествена стока от малките магазини 23.04 | 09:27
Големите вериги обаче често изхвърлят дребните търговци от пазара, сочи анализ

Качеството на продуктите в големите вериги е по-високо от това в традиционните магазини. Това сочи анализ относно навлизането на модерната търговия на пазара на храни и напитки у нас, изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Причина за това е, че големите търговци обикновено налагат свои, по-високи стандарти.
Търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини, а асортиментът в тези вериги е много по-голям, се казва още в анализа. Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, средният брой артикули в супермаркетите е 12 000, а в хипермаркетите стига до 35 000.
Според експертите около 72% от стоките за периода 2007-2013 г. са доставени от български производители или дистрибутори. В някои продуктови групи родното производство е абсолютен монополист или държи значителен пазарен дял - такива са например охладеното и замразено пилешко месо, бяло саламурено сирене, кашкавал, лютеница и други.
Постоянните разходи на търговските вериги пък захранват редица други дейности в сектора на услугите. Те формират 3,6% от рекламния пазар, 2% от пазара на частни охранителни услуги и създават пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. годишно.
Към тези числа могат да се прибавят по средно 4,2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2,4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2,2 млн. лв. за банкови услуги, 1,6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.
Възможност за малките производителите да стъпят в големите вериги е сдружаването - общо предлагане, пласиране и инвестиции, сочи анализът, цитиран от БТА.
Според експертите в Института предизвикателството към малките производители в момента е сдружаването - общото предлагане, пласиране и инвестиции са възможност да стъпят в големите вериги. В Чехия например организации на производителите на плодове и зеленчуци спомагат за преодоляването на проблемите с недостатъчния обем на продукцията и липсата на инвестиционен капитал за малките производители.
Заключението от проучването на е, че ефектът от развитието на търговските вериги върху традиционната търговия у нас е двустранен - от една страна част от малките обекти не издържат на конкуренцията, но от друга се отварят нови възможности за специализирани магазини и като цяло нетният ефект върху пазара на труда не е негативен, а в най-лошия случай - неутрален.
Десетте най-големи търговски вериги дават работа на над 23 000 души към края на 2013 г. Това е около 6 процента от всички заети в сектора на търговията. Наетите в тези вериги получават средно с 38 на сто по-големи брутни възнаграждения спрямо останалите в сектора или средно 1048 лв. месечно.
Според експертите от института най-големи победители от навлизането на големите търговски вериги и засилването на конкуренцията пък са потребителите.
Водещи
-
Военният министър посочи какъв бюджет е нужен за модернизация на въоръжените ни сили
По думите му все повече народите се убеждават, че мирът и сигурността на държавите не са...
05.05 | 18:00
-
В навечерието на Гергьовден на много места агнешкото месо в търговските вериги е изкупено
"Може би в последните месеци или година през известен период от време се вдигат цените"
05.05 | 17:40
-
Няма да имаме задължителен час по религия, ще е задължително избираем час
Това заяви пред журналисти в Пазарджик министърът на образованието Красимир Вълчев
05.05 | 17:20
-
Акушерките са добрите орисници на новия живот
Отново отбелязваме Международния ден на акушерката и засвидетелстваме уважение и благодарност
05.05 | 16:59
Най-четени
-
10371 българи, които се осигуряват задължително за втора пенсия, са се отказали от нея
НАП води електронен регистър на тези хора, както и на възобновилите участието си в УПФ.
05.05 | 10:45
-
"Възраждане" внася трето предложение за референдум за лева
След дискусията ще последват протести като форма на натиск срещу правителството, обяви...
05.05 | 10:15
-
Съществуват три вида пушачи, 50% не искат да откажат цигарите
Норвежкият институт за обществено здраве идентифицира три типа никотинови потребители, които...
05.05 | 11:00