Искат признаване на домашното образование 21.02 | 14:25

Граждански организации предлагат легализиране на системата CLASS в България

От Елена Коцева

30 граждански организации се обявяват с отворено писмо-обръщение в подкрепа на възможността за самостоятелното организиране на учебния процес по системи и методики, избрани от родителите. В обръщението те представят до всички отговорни институции една от алтернативните форми за образование CLASS, която е призната във водещи университети по света.

Още от самото начало на внасянето на проектозакона за предучилищното и училищното образование редица граждански и неправителствени организации се обявиха против въвеждането на задължителна предучилищна подготовка от 4 години, но и поискаха включването в закона на възможности за алтернативни форми на държавната система за образование за българските деца. 

В много държави в Европа и по света самостоятелното организиране на учебния процес по системи и методики, избрани от родителите, известно още като домашно образование, е признато в закона и в системата на висшето образование. Такива държави са Англия, Дания, Италия, Норвегия, Ирландия, Румъния, Финландия, САЩ, Австралия, Русия, Япония, Бахамските острови и други.

Според гражданските организации и родителите легализирането на CLASS в България не би ощетило останалите домашни ученици, които не учат в тази форма, но би било подходяща възможност за получаване на диплома в определен етап от тяхното обучение и би отворило врата за тяхното кандидатстване и в наши висши учебни заведения. Тъй като това училище има свое собствено външно оценяване, то издава дипломи, които са признати във водещи университети по света (след полагането на изпит, както е в повечето университети).

CLASS е пионер в съвременното движение за домашно обучение. Това е дистанционно училище, акредитирано от Националната асоциация на частните училища (National Association of Private Schools) в САЩ.

"На базата на гореизложените факти, искаме признаване на дипломите, които децата ще получат от CLASS, в наши български висши учебни заведения", се посочва в обръщението.

Мотивите на организациите са, че именно семейството и родителите са основният двигател за образованието и възпитанието на децата. Освен това според статистическите данни децата, обучаване вкъщи, получават образование и социални умения много над средното ниво, а емоционалното и психическо развитие е много по-стабилно. Родителите настояват и на това, че в развитите страни отдавна съществуват възможности и за алтернативни форми на образование, а у нас – не. 

Копие на Отвореното писмо е изпратено до президента, председателя на Народното събрание, министърът на образованието, младежта и науката, Комисията по образованието, науката и въпросите на децата, младежта и спорта, Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите, комисията по културата, гражданското общество и медиите, председателите на парламентарно представените партии в 41-то НС, народни представители от 41-то Народно събрание. 

Водещи

Най-четени