Атакуват с отворено писмо задължителната предучилищна 09.01 | 09:10

Граждански организации смятат, че ранното институционализиране е дори и вредно за децата

От Елена Коцева

Над 20 родителски организации сезират с отворено писмо президента на Република България, председателя на Народното събрание на Република България, министъра на образованието, младежта и науката и други институции с аргументите си срещу задължителното институционализиране на 4, 5 и 6-годишните деца, както и с липсата на алтернативни форми на образование в Република България.

"Настояваме да се възстанови формулировката "предучилищна подготовка” за 4, 5 и 6-годишните, която да не е със задължителен характер, а нововъведената формулировка "задължително предучилищно образование” да отпадне в чл. 8, ал. 1 "Предучилищното образование е задължително от учебната година, която е с начало в годината на навършване на 4-годишна възраст на детето”.

Именно срещу задължителния характер на ранното започване на предучилищно възпитание се обявиха много граждански организации и през декември по време на състоялата се кръгла маса в Народното събрание, като преди това се проведе и протест в няколко града на страната.

Отвореното писмо е изпратено и до Комисия по образованието, науката и въпросите  на децата, младежта и спорта, Комисията по правата на човека, вероизповеданията, жалбите и петициите на гражданите, Комисията по културата, гражданското общество и медиите, както и до председателите на парламентарно представените партии в 41-то НС.

В момента проектозаконът за образованието се намира на етап гласуване в комисията и предстоящо влизане за обсъждане в парламентарна зала.

Като мотив да се противопоставят на задължителния характер, организациите посочват, че ранното институционализиране в много случаи се оказва вредно за деца, а най-силната мотивация за своето успешно развитие децата получават в семейството си и то е основният двигател за образованието и възпитанието на децата.

Затова и в развитите страни съществуват възможности и за други, алтернативни форми на образование, в това число истинско частно образование, дистанционно кореспондентско образование, родителски кооперативи и избрано от родителите домашно образование.

Според подписалите отвореното писмо, със задължително институционализиране се цели отчитането на дейност в област, в която държавата отдавна не е на необходимото ниво. Изтъкваният аргумент за грижата на държавата за построяване на детски градини и осигуряване на достъп до образование на маргинализираните общности и семейства не би могъл да се осъществи чрез закон, който вменява като задължение на всички родители да изпращат децата си в държавни детски градини още от 4-годишна възраст.

Затова и организациите настояват да отпаднат и предвижданите глоби за родители, които избират алтернативни форми на обучение или решават да оставят детето си вкъщи.

Освен това в отвореното писмо се настоява, че законопроектът в този му вид застрашава и равния достъп до образование за децата със специални потребности, особено в по-малките населени места и общини, като не се гарантира осигуряването на ресурсни учители, логопеди и други подходящи специалисти.

Водещи

Най-четени