Дянков отсече: Държавата няма да плаща заема на БДЖ 03.08 | 17:29

Ако железниците покажат план за реформи, ще си получат субсидията

От Ралица Стоянова

Няма да се стигне до освобождаване на няколко хиляди души от железниците. Това заяви вицепремиерът и министър на финансите Симеон Дянков пред Агенция "Фокус".

Ръководството на БДЖ има краен срок до понеделник да ни представи допълнителни реформи. Ако това се случи и те бъдат одобрени, железниците ще получат августовската субсидия от около 14 млн. лева. Според Дянков мерките трябва да са свързани с по-малко разходи или по-големи приходи.

Спряната субсидия е много по-малка от парите, които дружеството дължи на бюджета - 24 милиона лева досега и още 6 милиона лева до края на годината, изтъкна Дянков.

Според вицепремиера и транспортният министър Ивайло Московски, и директорите на БДЖ си вършат добре работата, но има явен принцип – щом дружеството е взело заем, трябва да си го плаща, заяви финансовият министър.

"Ако се наложи допълнително някои от неуспешните влакове, не цели линии, а просто някои влакове по нерентабилни маршрути да се спрат, тогава ще се спрат. Защото иначе пак става така, че в крайна сметка данъкоплатците покриват нерентабилните дейности на БДЖ", обясни финансист номер едно

"В държавния бюджет общо за системата на БДЖ и НКЖИ има субсидия от над 400 милиона лева. Държавата така или иначе плаща 400 милиона лева и над това сега ни искат още 30 милиона. Няма как да стане, поне не докато аз съм финансов министър", категоричен беше Дянков. 

Спирането на държавната субсидия за железниците е логична мярка, която трябва да ограничи изтичането на публични средства, срещу които няма ясни гаранции за оздравяване на компанията, смятат от Българската стопанска камара (БСК).

Тенденцията да се води БДЖ към фалит или ограничаване, е икономически порочна, изтъкват оттам. Липсата на сериозен ангажимент, включително и политически, към развитието на БДЖ и железопътната инфраструктура ще доведе до затварянето на производствени мощности и сериозното ограничаване на развитието на отделни икономически региони, категорични са от БСК.

Най-четени