Хипермаркетите с по-качествена стока от малките магазини 23.04 | 09:27
Големите вериги обаче често изхвърлят дребните търговци от пазара, сочи анализ

Качеството на продуктите в големите вериги е по-високо от това в традиционните магазини. Това сочи анализ относно навлизането на модерната търговия на пазара на храни и напитки у нас, изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Причина за това е, че големите търговци обикновено налагат свои, по-високи стандарти.
Търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини, а асортиментът в тези вериги е много по-голям, се казва още в анализа. Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, средният брой артикули в супермаркетите е 12 000, а в хипермаркетите стига до 35 000.
Според експертите около 72% от стоките за периода 2007-2013 г. са доставени от български производители или дистрибутори. В някои продуктови групи родното производство е абсолютен монополист или държи значителен пазарен дял - такива са например охладеното и замразено пилешко месо, бяло саламурено сирене, кашкавал, лютеница и други.
Постоянните разходи на търговските вериги пък захранват редица други дейности в сектора на услугите. Те формират 3,6% от рекламния пазар, 2% от пазара на частни охранителни услуги и създават пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. годишно.
Към тези числа могат да се прибавят по средно 4,2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2,4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2,2 млн. лв. за банкови услуги, 1,6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.
Възможност за малките производителите да стъпят в големите вериги е сдружаването - общо предлагане, пласиране и инвестиции, сочи анализът, цитиран от БТА.
Според експертите в Института предизвикателството към малките производители в момента е сдружаването - общото предлагане, пласиране и инвестиции са възможност да стъпят в големите вериги. В Чехия например организации на производителите на плодове и зеленчуци спомагат за преодоляването на проблемите с недостатъчния обем на продукцията и липсата на инвестиционен капитал за малките производители.
Заключението от проучването на е, че ефектът от развитието на търговските вериги върху традиционната търговия у нас е двустранен - от една страна част от малките обекти не издържат на конкуренцията, но от друга се отварят нови възможности за специализирани магазини и като цяло нетният ефект върху пазара на труда не е негативен, а в най-лошия случай - неутрален.
Десетте най-големи търговски вериги дават работа на над 23 000 души към края на 2013 г. Това е около 6 процента от всички заети в сектора на търговията. Наетите в тези вериги получават средно с 38 на сто по-големи брутни възнаграждения спрямо останалите в сектора или средно 1048 лв. месечно.
Според експертите от института най-големи победители от навлизането на големите търговски вериги и засилването на конкуренцията пък са потребителите.
Водещи
-
Daily Express: Русия има ядрен списък с цели в Европа – България също вътре
Разсекретени военни документи разкриват 32 потенциални мишени на Кремъл
09.10 | 20:30
-
Григор Димитров няма да играе и на турнира в Стокхолм
Той продължава да се възстановява след операция на разкъсан гръден мускул
09.10 | 20:00
Най-четени
-
Десетки наводнени автомобили и евакуирани граждани в Русе след пороя
Драматична евакуация на "Свободна зона"
09.10 | 12:30
-
Мика Зайкова: Хора са принудени да взимат минимална заплата и да получават нещо под масата
Максималната пенсия трябва да се увеличава постепенно, за да не се изчерпи този ресурс
09.10 | 12:15
-
Заършват ремонта на АМ Тракия край Пазарджик в събота
Движението на превозните средства ще бъде пренасочено в обновеното платно, като ще има по една...
09.10 | 18:00
-
Зеленски: Путин излъга Тръмп
По думите му, ако руският лидер се опита да превземе цяла Източна Украйна, загубите на...
09.10 | 15:10