Хипермаркетите с по-качествена стока от малките магазини 23.04 | 09:27
Големите вериги обаче често изхвърлят дребните търговци от пазара, сочи анализ

Качеството на продуктите в големите вериги е по-високо от това в традиционните магазини. Това сочи анализ относно навлизането на модерната търговия на пазара на храни и напитки у нас, изготвен от Института за пазарна икономика (ИПИ). Причина за това е, че големите търговци обикновено налагат свои, по-високи стандарти.
Търговските вериги предлагат основни хранителни продукти на по-ниски цени спрямо другите магазини, а асортиментът в тези вериги е много по-голям, се казва още в анализа. Докато малките магазини предлагат средно 500 вида стоки, средният брой артикули в супермаркетите е 12 000, а в хипермаркетите стига до 35 000.
Според експертите около 72% от стоките за периода 2007-2013 г. са доставени от български производители или дистрибутори. В някои продуктови групи родното производство е абсолютен монополист или държи значителен пазарен дял - такива са например охладеното и замразено пилешко месо, бяло саламурено сирене, кашкавал, лютеница и други.
Постоянните разходи на търговските вериги пък захранват редица други дейности в сектора на услугите. Те формират 3,6% от рекламния пазар, 2% от пазара на частни охранителни услуги и създават пазар на недвижими имоти за над 10 млн. лв. годишно.
Към тези числа могат да се прибавят по средно 4,2 млн. лв. на година за телекомуникационни услуги, 3 млн. лв. за поддръжка на софтуер и хардуер, 2,4 млн. лв. за счетоводни и данъчни услуги, 2,2 млн. лв. за банкови услуги, 1,6 млн. лв. за счетоводни услуги и др.
Възможност за малките производителите да стъпят в големите вериги е сдружаването - общо предлагане, пласиране и инвестиции, сочи анализът, цитиран от БТА.
Според експертите в Института предизвикателството към малките производители в момента е сдружаването - общото предлагане, пласиране и инвестиции са възможност да стъпят в големите вериги. В Чехия например организации на производителите на плодове и зеленчуци спомагат за преодоляването на проблемите с недостатъчния обем на продукцията и липсата на инвестиционен капитал за малките производители.
Заключението от проучването на е, че ефектът от развитието на търговските вериги върху традиционната търговия у нас е двустранен - от една страна част от малките обекти не издържат на конкуренцията, но от друга се отварят нови възможности за специализирани магазини и като цяло нетният ефект върху пазара на труда не е негативен, а в най-лошия случай - неутрален.
Десетте най-големи търговски вериги дават работа на над 23 000 души към края на 2013 г. Това е около 6 процента от всички заети в сектора на търговията. Наетите в тези вериги получават средно с 38 на сто по-големи брутни възнаграждения спрямо останалите в сектора или средно 1048 лв. месечно.
Според експертите от института най-големи победители от навлизането на големите търговски вериги и засилването на конкуренцията пък са потребителите.
Водещи
-
ГДБОП разби най-голямата нелегална фабрика за цигари у нас
Помещенията са 4 м под земята, работниците живеели вътре, имали агрегати за ток
10.07 | 17:00
-
Обявиха първото класиране за кандидат-студентите в СУ „Св. Климент Охридски“
Срокът за записване е от 23 до 31 юли 2025 г., включително. Резултатите от това класиране са...
10.07 | 16:40
-
Желязков за вота на недоверие, внесен от "Величие": Безпредметен е
Премиерът ни е в Рим, където участва в четвъртата конференция за възстановяване на Украйна
10.07 | 16:20
Най-четени
-
Пияната Дебора возила 6-годишния си син
Фолкпевицата Дебора беше задържана с 3.14 промила алкохол, след като предизвика катастрофа в...
10.07 | 09:59
-
Кога, колко и защо да даваме бакшиши? 2
И днес бакшишите са широко разпространени. Но на кого се дават и колко?
10.07 | 11:59
-
Нефролог обяснява как излишните килограми водят до хронично бъбречно заболяване
Излишните килограми представляват сериозна заплаха не само за сърцето и ставите, но и за...
10.07 | 12:30