Метрото – виртуалният супермаркет на бъдещето 07.07 | 07:23

В Южна Корея вече става дума за съществуваща търговска практика

От Нели Минчева

Пътят от стълбите на метростанцията до перона, където чакаме влака, обикновено не е много интригуващ. Тук-таме някое малко магазинче, будка със закуски, алкохол и цигари. При това не във всички метростанции, макар и в сравнение с други европейски градове в София присъствието на такъв тип търговски обекти е по-скоро високо.

В Азия нещата стоят по друг начин. От доста време японците предпочитат в най-голяма степен да пазаруват от магазини, намиращи се в непосредствена близост до метрото. Южна Корея стига по-далеч – магазините не само са пряко свързани с необходимостта да се ползва метрото, но и все по-често са виртуални.

Иновативната идея е на веригата Home Plus, която е южнокорейското подразделение на британския гигант Tesco. Тя е разположила свои оригинални търговски обекти в няколко корейски метростанции, като в тях не се предлагат самите продукти, а само техни мостри.

Минавайки покрай стените на "магазина", хората могат да разглеждат стоките и, ако се спрат на някоя от тях, да използват специално създадено за целта приложение за мобилен телефон, което сканира кода на съответния артикул и дава информация за неговите качества и цена. Междувременно продуктът се добавя във виртуалната количка на пазаруващия, където впоследствие може да се добавят и други стоки или пък да се изваждат такива, от които човек иска да се откаже.

Следва потвърждение на крайния избор, мобилно плащане и доставка на продуктите в края на работния ден на домашния адрес на потребителя.

По данни на Home Plus до момента над 10 хил. души са се възползвали от иновативния и съвсем отскоро тестван метод на пазаруване. Освен това веригата отчита над 130% увеличение на онлайн продажбите си.

Опити за превръщане в рутина на практиката за виртуално "оглеждане" на продукта досега е имало и на други места по света. Редица американски компании се възползват успешно от приложения за смартфони, чрез които потребителят може да получи информация за стоките, да сравнява цени, да търси коментари. Досега обаче за активна търговия на принципа на тези нови технологии се говореше по-скоро в бъдеще време.

Все пак, добре е да се подчертае, че политиката на Home Plus в тази област все още се обозначава, дори и от самата компания, като експеримент. В много от източниците, в които може да се открие информация по темата, обаче за този експеримент усилено се използва определението "успешен".