Швейцарски учени демонстрираха робот-аватар 25.04 | 11:58

Частично парализиран човек успя да управлява робот на разстояние 100 км

От Вероника Стойновска

Швейцарски изследователи демонстрираха как частично парализиран човек може да контролира робот, само чрез мисълта си. Това е една стъпка, която учените се надяват, че един ден ще даде възможност на трудно мобилните хора да бъдат с познатите си и семейството, чрез така наречените "аватари", съобщава WAtoday.

Подобни експерименти са правени в САЩ и Германия, но са включвали или пациенти, които са можели да се движат свободно, или такива с мозъчни импланти.

Учени от института по технологии в Лозана, Швейцария, използват единствено специална сензорна шапка за глава, която записва мозъчните сигнали на обекта на експеримента - пациента Марк-Андре Дюк в болницата в швейцарския град Сион, отдалечен на 100 км от лабораторията.

Мислите на Дюк или по-точно електрическите сигнали, които мозъка му изпраща, като си представя как движи парализираните си пръсти на краката, биват разкодирани от лаптоп в болницата. Впоследствие инструкциите за движение наляво или надясно, са предадени на малък робот, който се движел в лабораторията на Лозана.

Дюк разказва, че е двата му крака и пръстите са му парализирани от есента. Той споделя, че управлението на робота не е трудно като цяло, но сложната част идва, когато изпитва болка и не може да се концентрира върху желаното движение.

Ръководителят на швейцарския екип от специалисти Жозе Милан признава, че страничните шумове, причинени от болката, както и опитите на мозъка да вземе решение, са се оказали голямо предизвикателство в интерфейса от началото на изследванията, стартирали преди около десетилетие.

Проблем се оказало и изискването пациентът да бъде винаги максимално концентриран върху движенията на робота. В противен случай връзката се разпадала.

Решението било да се изработи програма, която функционираща въз основата на механизми, движещи подсъзнанието. Например изпълнението на команда "тръгни напред" би продължило до появата на друга команда, която да го спре.

Подобни проучвания се правят и от Университета във Вашингтон. Те обаче са концентрирани върху управлението на инвалидните колички.