2/3 от яйцата у нас се продават в малките магазини 19.05 | 16:09
Много от тях работят без каквито и да било документи за произход

Според данни на асоциацията около една трета от търговията с яйца в страната се осъществява в големите магазини.
Останалите две трети е в по-малките магазини и складове, много от които работят без каквито и да било документи за произход, както и без финансови документи.
Това коментираха представители на Асоциацията на земеделските производители в България и новосформирания към организацията Браншови съюз.
Иван Ангелов, производител на яйца и председател на браншовия съюз, заяви, че на пазара има престояли и некачествени яйца от клас Б, които се представят като пресни (т. е. – клас А). Какъв е делът им на пазара обаче не е ясно, защото се хващат само отделни нелегални партиди.
Така страда не само потребителят – заради ниското качество, но и държавата – заради несъбраните данъци, най-вече ДДС. Производителите се оплакват от нелоялната конкуренция на нелегалния и евтин внос, но тенденцията е вносът непрекъснато да се увеличава, а България да се превърне в нетен вносител.
В България действа Наредба № 1 за изискванията за търговия с яйца за консумация. Според нея, яйцата трябва вече да са в магазинната мрежа от 7 до 10 дни след снасянето им. Има и европейски регламент, в който са разписани основните изисквания към пресните, качествени яйца за консумация.
Като добър пример за стандартизация Иван Ангелов посочи Швейцария, Великобритания и Австрия – традиционни вносители на яйца. Те са въвели по-високи стандарти за вносителите, които искат да осъществяват сделки на техни територии, като по този начин защитават и местното производство, допълни Ангелов.
България също трябва да въведе стандарти за яйцата, като производителите настояват те също да са по-високи, за да бъде защитено местното производство. Те не поеха ангажимент кога това ще се случи, но вероятно ще бъде в следващите месеци. Не стана ясно обаче откъде ще дойде инициативата за стандартизацията на яйцата.
Ангелов допълни, че средната цена на "прозрачен” производител за 1 яйце би следвало да е 12 – 13 стотинки. В нея е отразено ДДС-то, както и по-скъпите фуражи, но не е включена логистиката, опаковката, сортирането и т. н. последващата преработка.
Повече за състоянието на пазара на яйца у нас, тенденциите в производството, както и исканията на производителите прочете тук.
Водещи
-
Важна новина за пенсионните фондове и еврото
"Ние сме абсолютно готови и решени във всяка една таква ситуация да реагираме и съответно да...
11.09 | 16:30
-
"Енерго-Про": От „Български пощи“ не ни превеждат събраните суми за ток
Най-засегнати са възрастните хора
11.09 | 15:30
-
Млад австриец загина при инцидент в България
"Обичам приключенията“, споделя Мориц в едно от последните си послания, обяснявайки какво го...
11.09 | 14:59
Най-четени
-
ДБ призоваха: Има само една достойна стъпка - моментална оставка на МВР министъра
По думите на Мирчев ресорното министерство се е превърнало в една фасада.
11.09 | 10:15
-
Желязков: Съпротивата срещу еврото е политическа, а не икономическа
Той подчерта, че опонентите на еврото използват темата преди всичко за политически цели, за да...
11.09 | 12:00
-
Седмица след дерайлирането на трамвая в София: Обвиняемият се изправя отново пред съда
Случаят е от 2 септември и се разигра в района на румънското посолство. По чудо няма...
11.09 | 10:30
-
Как се отчита потреблението на топлата вода при профилактика?
"Когато има авария и до апартамента ни не стига топла вода, кранчето на топлата вода трябва да...
11.09 | 12:45