2/3 от яйцата у нас се продават в малките магазини 19.05 | 16:09

Много от тях работят без каквито и да било документи за произход

От Миглена Иванова

Според данни на асоциацията около една трета от търговията с яйца в страната се осъществява в големите магазини.

Останалите две трети е в по-малките магазини и складове, много от които работят без каквито и да било документи за произход, както и без финансови документи. 

Това коментираха представители на Асоциацията на земеделските производители в България и новосформирания към организацията Браншови съюз.

Иван Ангелов, производител на яйца и председател на браншовия съюз, заяви, че на пазара има престояли и некачествени яйца от клас Б, които се представят като пресни (т. е. – клас А). Какъв е делът им на пазара обаче не е ясно, защото се хващат само отделни нелегални партиди.

Така страда не само потребителят – заради ниското качество, но и държавата – заради несъбраните данъци, най-вече ДДС. Производителите се оплакват от нелоялната конкуренция на нелегалния и евтин внос, но тенденцията е вносът непрекъснато да се увеличава, а България да се превърне в нетен вносител.

В България действа Наредба № 1 за изискванията за търговия с яйца за консумация. Според нея, яйцата трябва вече да са в магазинната мрежа от 7 до 10 дни след снасянето им. Има и европейски регламент, в който са разписани основните изисквания към пресните, качествени яйца за консумация.

Като добър пример за стандартизация Иван Ангелов посочи Швейцария, Великобритания и Австрия – традиционни вносители на яйца. Те са въвели по-високи стандарти за вносителите, които искат да осъществяват сделки на техни територии, като по този начин защитават и местното производство, допълни Ангелов.

България също трябва да въведе стандарти за яйцата, като производителите настояват те също да са по-високи, за да бъде защитено местното производство. Те не поеха ангажимент кога това ще се случи, но вероятно ще бъде в следващите месеци. Не стана ясно обаче откъде ще дойде инициативата за стандартизацията на яйцата.

Ангелов допълни, че средната цена на "прозрачен” производител за 1 яйце би следвало да е 12 – 13 стотинки. В нея е отразено ДДС-то, както и по-скъпите фуражи, но не е включена логистиката, опаковката, сортирането и т. н. последващата преработка.

Повече за състоянието на пазара на яйца у нас, тенденциите в производството, както и исканията на производителите прочете тук.

Водещи

Най-четени